Митрополит Астанайский и Казахстанский Александр принял участие в открытии XX Всероссийского съезда оториноларингологов
Праздник «Широкая масленица» в Южной столице
В Южной столице состоялся фестиваль «Алма-Атинская осень»
Митрополита Александра с памятной датой поздравил Председатель духовного управления мусульман Казахстана
Богослужение Светлого Христова Воскресения – Святой Пасхи с подстрочным переводом-пояснением на русском языке

Скачать в PDF

Стихира на крестном ходе, глас 6-й

На церковно-славянском языке: Воскресение Твое, Христе Спасе, / Ангели поют на небесех, / и нас на земли сподоби / чистым сердцем / Тебе славити.

На русском языке: Воскресение Твое, Христос Спаситель, Ангелы воспевают на небесах: и нас на земле удостой чистым сердцем Тебя славить.

Тропарь Пасхи, глас 5-й:

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

Христос воскрес из мертвых, уничтожив смертию смерть и тем, кто в гробницах, жизнь даровав.

ПАСХАЛЬНЫЙ КАНОН, глас 1-й

Песнь 1

Ирмос: Воскресения день, / просветимся, людие. / Пасха, Господня Пасха: / от смерти бо к жизни, / и от земли к небеси, / Христос Бог нас преведе, / победную поющия.

Воскресения день! Просияем люди! Пасха! Господня Пасха! Ибо от смерти к жизни и с земли к небесам Христос Бог нас перевел, песнь победную поющих.

Припев к тропарям канона:

Христос воскресе из мертвых!

 

Очистим чувствия, и узрим / неприступным светом / Воскресения, Христа / блистающася, / и радуйтеся, рекуща, / ясно да услышим, / победную поюще.

Очистим чувства и увидим Христа, сияющего неприступным светом воскресения и ясно услышим говорящего «Радуйтесь!», воспевая победную песнь.

Небеса убо достойно да веселятся, / земля же да радуется, / да празднует же мир, / видимый же весь и невидимый: / Христос бо воста, / веселие вечное.

Небеса достойно да веселятся, земля же да радуется, да празднует и весь мир, как видимый, так и невидимый: ибо Христос восстал, веселье вечное.

После каждой песни поется трижды тропарь:

Христос воскресе из мертвых, /

смертию смерть поправ /

и сущим во гробех живот даровав.

Песнь 3

Ирмос: Приидите, пиво пием новое, / не от камене неплодна чудодеемое, / но нетления источник / из гроба одождивша Христа, / в Немже утверждаемся.

Придите, будем пить питие новое, не из камня неплодного чудесно изводимое, но бессмертия источник, пролившийся из гроба Христова, на Котором мы утверждаемся.

Ныне вся исполнишася света, / небо же и земля, и преисподняя: / да празднует убо вся тварь / востание Христово, / в немже утверждается.

Ныне всё исполнилось света, и небо, и земля, и преисподняя: пусть же празднует все творение восстание Христа, на котором утверждается.

Вчера спогребохся Тебе Христе, / совостаю днесь / воскресшу Тебе, / сраспинахся Тебе вчера, / Сам мя спрослави Спасе во Царствии Твоем.

Вчера я погребался с Тобою, Христе, – с Тобою воскресшим в сей день восстаю; распинался я с Тобою вчера: Сам прославь меня с Собой, Спаситель, в Царстве Твоем!

Ипакои, глас 4-й

Предварившия утро яже о Марии, / и обретшия камень отвален от гроба, / слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго, / с мертвыми что ищете, яко человека? / Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, / яко воста Господь, умертвивый смерть, / яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

Жены, пришедшие с Марией до рассвета и нашедшие камень отваленным от гроба, услышали от Ангела: «Во свете вечном Пребывающего, что вы ищете среди мертвых, как человека? Посмотрите на погребальные пелены, бегите и миру возвестите, что восстал Господь, умертвив смерть, ибо Он – Сын Бога, спасающего род человеческий!»

Песнь 4

Ирмос: На Божественней стражи / богоглаголивый Аввакум / да станет с нами, и покажет / светоносна Ангела, / ясно глаголюща: / днесь спасение миру, / яко воскресе Христос, / яко всесилен.

На божественной страже Богословесный Аввакум да станет с нами и покажет светоносного Ангела, ясно возглашающего: «В сей день – спасение миру, ибо воскрес Христос, как всемогущий».

Мужеский убо пол, / яко разверзый девственную утробу, / явися Христос: / яко человек же, / Агнец наречеся: / непорочен же, / яко невкусен скверны, / наша Пасха, / и яко Бог истинен / совершен речеся.

Мужем, как разверзший девственное чрево, явился Христос; а как предлагаемый в пищу, назван Агнцем, непорочным же – как непричастный скверне, Он, наша Пасха; и, как Бог истинный, зовется совершенным.

Яко единолетный агнец, / благословенный нам венец Христос, / волею за всех заклан бысть, / Пасха чистительная, / и паки из гроба красное / правды нам возсия Солнце.

Как однолетний агнец, для нас – добрый венец, Благословенный добровольно заколот за всех, как Пасха очистительная, и вновь воссиял нам из гроба прекрасным правды Солнцем.

Богоотец убо Давид / пред сенным ковчегом скакаше играя, / людие же Божии святии, / образов сбытие зряще, / веселимся Божественне, / яко воскресе Христос, / яко Всесилен.

Богоотец Давид пред ковчегом, подобным тени, скакал, играя; мы же, святой народ Божий, исполнение прообразов видя, возрадуемся боговдохновенно, ибо воскрес Христос, как всемогущий.

Песнь 5

Ирмос: Утренюем утреннюю глубоку, / и вместо мира песнь принесем Владыце, / и Христа узрим / правды Солнце, / всем жизнь возсияюща.

Бодрствовать будем с раннего утра и, вместо благовоний, песнь принесем Владыке, и Христа узрим – правды Солнце, всем жизнь излучающее.

Безмерное Твое благоутробие, / адовыми узами содержимии зряще, / к свету идяху Христе, / веселыми ногами, / Пасху хваляще вечную.

О, Христос! Связанные узами ада, видя безмерное Твое мелосердие, устремлялись к свету радостными стопами, восхваляя Пасху вечную.

Приступим свещеноснии, / исходящу Христу из гроба, яко жениху, / и спразднуем любопразднственными чинми / Пасху Божию спасительную.

Приблизимся к выходящему из гроба Христу, со светильниками в руках, как к жениху, и отпразднуем вместе с торжествующими Небесными воинствами Пасху Божию спасительную.

Песнь 6

Ирмос: Снизшел еси в преисподняя земли, / и сокрушил еси вереи вечныя, / содержащия связанныя, Христе, / и тридневен, яко от кита Иона, / воскресл еси от гроба.

О, Христос! Ты сошел в глубочайшие места земли и сокрушил засовы вечные, державшие заключенных в оковах, и на третий день, как из кита Иона, воскрес из гроба.

Сохранив цела знамения Христе, / воскресл еси от гроба, / ключи Девы не вредивый в рождестве Твоем, / и отверзл еси нам райския двери.

Сохранив печати целыми, о, Христос, Ты восстал из гроба, заключенного чрева Девы не повредивший при рождении Твоем, и открыл нам райские двери.

Спасе мой, / живое же и нежертвенное заколение, / яко Бог Сам Себе / волею привел Отцу, / совоскресил еси всероднаго Адама, / воскрес от гроба.

Спаситель мой, живая и не закалываемая жертва! Сам Себя, как Бог, добровольно принеся Отцу, Ты воскресил с Собою общего родоначальника Адама, воскреснув из гроба.

Кондак, глас 8-й

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, / но адову разрушил еси силу, / и воскресл еси, яко победитель, Христе Боже, / женам мироносицам вещавый: радуйтеся, / и Твоим апостолом мир даруяй, / падшим подаяй воскресение.

Ты, о, бессмертный Христос Бог! Твоим апостолам дарующий мир и дающий падшим воскресение, хотя и сошел во гроб, но уничтожил силу ада и воскрес как победитель, женам-мироносицам возгласив: «Радуйтесь!»

Икос, глас 8-й

Еже прежде солнца Солнце зашедшее иногда во гроб, / предвариша ко утру, ищущия яко дне мvроносицы девы, / и друга ко друзей вопияху: / о другини! Приидите, вонями помажем тело живоносное и погребеное, / плоть воскресившаго падшаго Адама, лежащую во гробе. / Идем, потщимся якоже волсви, и поклонимся, / и принесем мvра яко дары, не в пеленах, но в плащанице обвитому, / и плачим, и возопиим: о Владыко, востани, / падшим подаяй воскресение.

Прежде солнца существовавшее Солнце, зашедшее некогда во гроб, придя еще до наступления утра, искали как дневного света мироносицы-девы и одна к другой взывали: «О подруги, давайте помажем благовониями тело, источающее жизнь и погребенное, плоть Того, Кто воскрешает падшего Адама, лежащую в гробнице. Пойдемте, поспешим, как волхвы и поклонимся, и принесем миро, как дары уже не пеленами, а плащаницею Обвитому; и прольем слезы и воскликнем: «О Владыка,дающий падшим воскресение, воскресни!»

Песнь Воскресению Христову, глас 6-й

Воскресение Христово видевше, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному, / Кресту Твоему покланяемся, Христе, / и святое Воскресение Твое поем и славим: / Ты бо еси Бог наш, / разве Тебе иного не знаем, / имя Твое именуем. / Приидите вси вернии, / поклонимся Святому Христову Воскресению: / се бо прииде Крестом радость всему миру. / Всегда благословяще Господа, / поем Воскресение Его: / распятие бо претерпев, / смертию смерть разруши. (Трижды)

Воскресение Христа увидев, поклонимся Святому Господу Иисусу, единому безгрешному. Кресту Твоему поклоняемся, о, Христос, и Святое воскресение Твоё поём и славим, ибо Ты – Бог наш, кроме Тебя иного не знаем, имя Твоё призываем. Придите, все верные, поклонимся святому Христову воскресению, ибо вот, пришла через Крест радость всему миру. Всегда благословляя Господа, воспеваем воскресение Его, ибо Он, распятие претерпев, смертию смерть сокрушил. (Трижды)

Воскрес Иисус от гроба, / якоже прорече, / даде нам живот вечный / и велию милость. (Трижды)

Воскрес Иисус из гроба, как предсказал, даровав нам вечную жизнь и великую милость. (Трижды)

Песнь 7

Ирмос: Отроки от пещи избавивый, / быв Человек, / страждет яко смертен, / и страстию смертное, / в нетления облачит благолепие, / Един благословен / отцев Бог, и препрославлен.

Отроков из печи Избавивший, став человеком, страдает как смертный, и Своим страданием облекает смертное в красоту бессмертия, Единый благословенный Бог отцов и препрославленный.

Жены с миры богомудрыя в след Тебе течаху: / Егоже, яко мертва, со слезами искаху, / поклонишася радующияся Живому Богу, / и Пасху тайную / Твоим, Христе, учеником благовестиша.

Жены умудренные Богом с благовониями вслед Тебе спешили. Но Кого они, как смертного, со слезами искали, Тому с радостью поклонились, как живому Богу, и Пасху таинственную ученикам Твоим, Христе, благовествовали.

Смерти празднуем умерщвление, / адово разрушение, / иного жития вечнаго начало, / и играюще поем Виновнаго, / Единаго благословеннаго / отцев Бога, и препрославленнаго.

Смерти празднуем умерщвление, ада разрушение, иной – вечной – жизни начало, и в восторге воспеваем тому Виновника – Единого благословенного Бога отцов и препрославленного.

Яко воистинну священная, / и всепразднственная сия спасительная нощь, / и светозарная, / светоноснаго дне, / востания сущи провозвестница: / в нейже безлетный Свет из гроба плотски всем возсия.

Поистине священна и в достойна всякого торжества эта ночь, спасительная и светозарная, светоносного дня воскресения предвестница, в которую вечный Свет из гроба во плоти для всех воссиял.

Песнь 8

Ирмос: Сей нареченный и святый день, / Един суббот Царь и Господь, / праздников праздник / и торжество есть торжеств, / воньже благословим Христа во веки.

Этот желанный и святой день, первый от субботы, царственный и главный, есть праздников праздник и торжество из торжеств. В сей день благословляем Христа во веки!

Приидите, новаго винограда рождения, / Божественнаго веселия, / в нарочитом дни Воскресения, / Царствия Христова приобщимся, / поюще Его / яко Бога во веки.

Придите, вкусим нового плода виноградной лозы, Божественного веселья, в славный день воскресения, и примем участие в Царстве Христа, воспевая Его, как Бога, во веки.

Возведи окрест очи твои, Сионе, и виждь: / се бо приидоша к тебе, / яко богосветлая светила, / от запада, и севера, и моря, / и востока чада твоя, / в тебе благословящая Христа во веки.

Подними очи твои, Сион, и вокруг посмотри: ибо вот, сошлись к тебе, как божественно сияющие светила, от запада, и севера, и моря и востока дети твои, благословляющие в тебе Христа во веки.

Припев:

Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе.

Отче Вседержителю, и Слове, и Душе, / треми соединяемое во Ипостасех Естество, / Пресущественне и Пребожественне, / в Тя крестихомся, / и Тя благословим во вся веки.

Отец Вседержитель, и Слово, и Дух, Единое в трех Лицах Существо, Всевышнее и Божественнейшее! В Тебя мы крещены и Тебя благословляем во все века.

Припевы к 9-й песни

Величит душа моя / воскресшаго тридневно от гроба / Христа Жизнодавца.

Величай, душа моя, воскресшего в третий день из гроба, Христа – жизни Подателя.

Величит душа моя / волею страдавша, и погребена, / и воскресшаго тридневно от гроба.

Величай, душа моя, добровольно Пострадавшего, и Погребенного, и Воскресшего в третий день из гроба.

Христос новая Пасха, / Жертва живая, / Агнец Божий, / вземляй грехи мира.

Христос – новая Пасха, жертва живая, Агнец Божий, подъемлющий грех мира.

Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся.

Ангел возглашал Благодатной: «Чистая Дева, радуйся! И снова скажу: Радуйся! Твой Сын воскрес в третий день из гроба,  и мертвых воскресил». Люди, торжествуйте!

Возбудил еси уснув мертвыя от века, / царски рыкавый яко от Иуды лев.

Уснув, Ты пробудил умерших от века, царственно-могучим голосом, как происшедший от Иуды лев.

Магдалина Мария притече ко гробу, / и Христа видевши, / яко вертоградаря вопрошаше.

Мария Магдалина прибежала ко гробу и, увидев Христа, стала спрашивать Его, как садовника.

Ангел облистаяй женам вопияше: / престаните от слез, яко Христос воскресе.

Окруженный блеском Ангел воскликнул женам: «Перестаньте плакать, ибо Христос воскрес!»

Христос воскресе, смерть поправый, / и мертвыя воздвигнувый, / людие веселитеся.

Христос воскрес, смерть поправ и воскресив с Собою мертвых. Люди, торжествуйте!

Днесь всяка тварь веселится и радуется: / яко Христос воскресе, и ад пленися.

В сей день все творение веселится и радуется, ибо Христос воскрес и ад пленен.

Днесь Владыка плени ада, / воздвигнувый юзники, яже от века имяше люте одержимыя.

В сей день Владыка пленил ад, воздвигнув узников, которыми тот владел от века и крепко их удерживал.

Величит душа моя / Триипостаснаго и Нераздельнаго Божества державу.

Величай, душа моя, власть нераздельного в трех Лицах Божества.

Радуйся, Дево, радуйся, / радуйся, Благословенная, / радуйся, Препрославленная! / Твой бо Сын воскресе тридневен от гроба.

Радуйся, Дева, радуйся! Радуйся благословенная, радуйся, прославленная: ибо Твой Сын воскрес на третий день из гроба.

Песнь 9

Ирмос: Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия. / Ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего.

Светись, светись, новый Иерусалим, ибо слава Господня над тобою взошла! Ликуй ныне и красуйся, Сион! Ты же радуйся, Чистая Богородица, о воскресении Рожденного Тобой.

О Божественнаго, о любезнаго, / о сладчайшаго Твоего гласа! / С нами бо неложно / обещался еси быти, / до скончания века Христе: / Егоже, вернии, / утверждение надежди имуще, радуемся.

О божественное, о возлюбленное, о сладчайшее Твое слово! Ибо Ты не ложно обещал быть с нами до кончины века, Христе! Держась его, как якоря надежды нашей, мы, верные, радуемся!

О Пасха велия и священнейшая, Христе! / О мудросте, и Слове Божий, и сило! / Подавай нам истее Тебе причащатися, / в невечернем дни Царствия Твоего.

О Пасха великая и священнейшая, Христе! О, Мудрость, и Слово Божие, и Сила! Даруй нам совершеннее к Тебе приобщиться в вечно светлом дне Царства Твоего.

Ексапостиларий

Плотию уснув, / яко мертв, / Царю и Господи, / тридневен воскресл еси, / Адама воздвиг от тли, / и упразднив смерть: / Пасха нетления, / мира спасение. (Трижды)

Плотию уснув, как смертный, Ты, Царь и Господь, на третий день воскрес, Адама воздвигнув из тления и упразднив смерть. Пасха нетления, мира спасение! (Трижды)

СТИХИРЫ ПАСХИ, глас 5-й

Стих 1: Да воскреснет Бог, / и расточатся врази Его. (Да восстанет Бог и рассеются враги Его.)

Пасха / священная нам днесь показася; / Пасха нова святая; / Пасха таинственная; / Пасха всечестная. / Пасха Христос Избавитель; / Пасха непорочная; / Пасха великая; / Пасха верных. / Пасха двери райския нам отверзающая. / Пасха всех освящающая верных.

Пасха священная в сей день нам явилась, – Пасха новая, святая, Пасха таинственная, Пасха всеми чтимая. Пасха – Христос Избавитель; Пасха непорочная, Пасха великая, Пасха верных, Пасха двери рая нам открывшая, Пасха, освящающая всех верных.

Стих 2: Яко исчезает дым, / да исчезнут. (Как исчезает дым, да исчезнут.)

Приидите / от видения жены благовестницы, / и Сиону рцыте: / приими / от нас радости благовещения, Воскресения Христова: / красуйся, ликуй / и радуйся, Иерусалиме, / Царя Христа узрев из гроба, / яко жениха происходяща.

Идите после видения, жены-благовестницы, и Сиону возгласите: «Прими от нас радость благовестия о воскресении Христовом!» Веселись, ликуй и радуйся, Иерусалим, Царя-Христа узрев, как жениха, из гроба выходящим.

Стих 3: Тако да погибнут грешницы от Лица Божия, / а праведницы да возвеселятся. (Так да погибнут грешники от лица Божия, а праведники да возвеселятся.)

Мироносицы жены, / утру глубоку, / представша гробу Живодавца, / обретоша Ангела / на камени седяща, / и той провещав им, / сице глаголаше: / что ищете Живаго с мертвыми; / что плачете Нетленнаго во тли? / Шедше, проповедите учеником Его.

Жены-мироносицы глубоким утром, гробнице жизни Подателя представ, нашли Ангела, на камне восседавшего, и он, обратившись к ним, так возглашал: «Что вы ищете Живого между мертвыми? Что оплакиваете Нетленного, как тлению подпавшего? Возвратившись, возвестите ученикам Его!»

Стих 4: Сей день, егоже сотвори Господь, / возрадуемся и возвеселимся в онь. (Это день, который сотворил Господь, возрадуемся и возвеселимся в оный!) 

Пасха красная, / Пасха, Господня Пасха! / Пасха всечестная / нам возсия. Пасха, / радостию друг друга обымем. / О Пасха! / Избавление скорби, / ибо из гроба днесь, / яко от чертога / возсияв Христос, / жены радости исполни, глаголя: / проповедите апостолом.

Пасха радостная, Пасха, Господня Пасха, Пасха всесвященная нам взошла. Пасха! Радостно друг друга обнимем. О, Пасха – избавление от скорби! Ибо из гроба в сей день, как из брачного чертога просияв, Христос жен исполнил радости словами: «Возвестите Апостолам!»

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу,

и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Воскресения день, / и просветимся торжеством, / и друг друга обымем. / Рцем братие, / и ненавидящим нас, / простим вся Воскресением, / и тако возопиим: / Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ, / и сущим во гробех живот даровав.

Воскресения день! И засияем торжеством и друг друга обнимем; скажем: «Братья!» и ненавидящим нас, – всё простим ради воскресения и так возгласим: «Христос воскрес из мертвых, уничтожив смертию смерть, и тем, кто в гробницах, жизнь даровав!»

Слово огласительное на Святую Пасху

святителя Иоанна Златоуста

Аще кто благочестив и боголюбив, да насладится сего добраго и светлаго торжества. Аще кто раб благоразумный, да внидет радуяся в радость Господа своего. Аще кто потрудися постяся, да восприимет ныне динарий. Аще кто от перваго часа делал есть, да приимет днесь праведный долг. Аще кто по третием часе прииде, благодаря да празднует. Аще кто по шестом часе достиже, ничтоже да сумнится, ибо ничимже отщетевается. Аще кто лишися и девятаго часа, да приступит, ничтоже сумняся, ничтоже бояся. Аще кто точию достиже, и во единонадесятый час, да не устрашится замедления: любочестив бо Сый Владыка, приемлет последняго якоже и перваго: упокоевает в единонадесятый час пришедшаго, якоже делавшаго от перваго часа. И последняго милует, и первому угождает, и оному дает, и сему дарствует, и дела приемлет, и намерение целует, и деяние почитает, и предложение хвалит. Темже убо внидите вси в радость Господа своего: и первии и втории, мзду приимите. Богатии и убозии, друг со другом ликуйте. Воздержницы и ленивии, день почтите. Постившиися и непостившиися, возвеселитеся днесь. Трапеза исполнена, насладитеся вси. Телец упитанный, никтоже да изыдет алчай, вси насладитеся пира веры: вси восприимите богатство благости. Никтоже да рыдает убожества, явися бо общее Царство. Никтоже да плачет прегрешений, прощение бо от гроба возсия. Никтоже да убоится смерти, свободи бо нас Спасова смерть. Угаси ю, Иже от нея держимый. Плени ада, Сошедый во ад. Огорчи его вкусивша плоти Его. И сие предприемый Исаиа возопи: ад, глаголет, огорчися, срет Тя доле. Огорчися, ибо упразднися. Огорчися, ибо поруган бысть. Огорчися, ибо умертвися. Огорчися, ибо низложися. Огорчися, ибо связася. Прият тело, и Богу приразися. Прият землю, и срете Небо. Прият еже видяше, и впаде во еже не видяше. Где твое, смерте, жало; где твоя, аде, победа? Воскресе Христос, и ты низверглся еси. Воскресе Христос, и падоша демони. Воскресе Христос, и радуются Ангели. Воскресе Христос, и жизнь жительствует. Воскресе Христос, и мертвый ни един во гробе. Христос бо востав от мертвых, Начаток усопших бысть. Тому слава и держава, во веки веков. Аминь.

 

Кто благочестив и любит Бога, – да насладится этим прекрасным и светлым торжеством. Кто – раб благоразумный, пусть войдет он радостно в радость Господа своего. Если кто потрудился, постясь, пусть получит ныне динарий. Если кто поработал от первого часа, пусть сегодня примет справедливую плату. Если кто пришел после третьего часа, – пусть начнет приятно праздновать. Если кто прибыл после шестого, пусть не имеет никакого сомнения, ибо он ничего не теряет. Если кто опоздал и к девятому, пусть подойдет без всякого колебания. Если кто успел только к одиннадцатому, пусть не побоится, что промедлил, ибо Хозяин, будучи щедр, принимает последнего так же, как и первого: Он дает приют для отдыха пришедшему в одиннадцатом часу, как и поработавшему с первого; и последнего Он милует, и о первом печется; и тому дает, и этого одаряет; и дела принимает, и желание приветствует; и действие ценит, и намерение хвалит. Так войдите же все в радость Господа нашего, – и первые и вторые получите награду. Богатые и бедные, друг с другом ликуйте. Воздержные и нерадивые, этот день почтите. Постившиеся и не постившиеся, возвеселитесь сегодня. Трапеза полна – насладитесь все. Телец велик – пусть никто не уйдет голодным. Все наслаждайтесь пиром веры; все воспользуйтесь богатством благости. Пусть никто не плачется на бедность, ибо для всех явилось Царство. Пусть никто не скорбит о согрешениях, ибо прощение из гроба воссияло. Пусть никто не страшится смерти, ибо освободила нас смерть Спасителя: уничтожил её Тот, Кого она держала в своей власти. Восторжествовал над адом Сошедший во ад. Он горечи исполнил того, кто вкусил плоти Его. И Исаия, предвосхитив это, воскликнул: «Аду», – сказал он, – «горько пришлось, когда встретил он Тебя в преисподней». Горько, ибо был он упразднен; горько, ибо был он поруган; горько, ибо был он умерщвлен; горько, ибо был он разрушен; горько, ибо был он связан. Принял тело, и вдруг попал на Бога; принял землю, а встретил Небо; принял то, что видел, и пал от того, чего не видел. Смерть, где твоё жало? Ад, где твоя победа? Воскрес Христос, – и ты повержен. Воскрес Христос, – и пали демоны. Воскрес Христос, – и радуются Ангелы. Воскрес Христос, – и жизнь вступает в свои права. Воскрес Христос,– и ни одного мертвого в могиле. Ибо Христос, восстав из мертвых, стал начатком усопших. Ему слава и власть во веки веков. Аминь.

Пасхальные часы

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав. (Трижды).

 

Воскресение Христово видевше, / поклонимся Святому Господу Иисусу, / единому безгрешному, / Кресту Твоему покланяемся, Христе, / и святое Воскресение Твое поем и славим: / Ты бо еси Бог наш, / разве Тебе иного не знаем, / имя Твое именуем. / Приидите вси вернии, / поклонимся Святому Христову Воскресению: / се бо прииде Крестом радость всему миру. / Всегда благословяще Господа, / поем Воскресение Его: / распятие бо претерпев, / смертию смерть разруши.

 

Предварившия утро, яже о Марии, / и обретшия камень отвален от гроба, / слышаху от Ангела: во свете присносущнем Сущаго / с мертвыми что ищете, яко человека? / Видите гробныя пелены, тецыте и миру проповедите, / яко воста Господь, умертвивый смерть, / яко есть Сын Бога, спасающаго род человеческий.

 

Аще и во гроб снизшел еси, Безсмертне, / но адову разрушил еси силу / и воскресл еси, яко Победитель, Христе Боже, / женам мироносицам вещавый: радуйтеся! / И Твоим апостолом мир даруяй, / падшим подаяй воскресение.

 

Во гробе плотски, во аде же с душею яко Бог, / в раи же с разбойником, и на Престоле был еси Христе, со Отцем и Духом, / вся исполняяй, неописанный.

 

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу: Яко Живоносец, яко рая краснейший, / воистину и чертога всякаго царскаго показася светлейший, Христе, гроб Твой, / источник нашего воскресения.

 

И ныне и присно и во веси веков. Аминь: Вышняго освященное Божественное селение, радуйся, / Тобою бо дадеся радость, Богородице, зовущим: / благословенна Ты в женах еси, Всенепорочная Владычице.

 

Господи, помилуй (40 раз). Слава, и ныне: Честнейшую Херувим / и славнейшую без сравнения Серафим, / без истления Бога Слова рождшую, / сущую Богородицу, Тя величаем.

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

 

Песнопения

Пасхальной Божественной Литургии

1 антифон

Стих 1: Воскликните / Господеви вся земля. (Воскликните Господу, вся земля!)

Припев: Молитвами Богородицы, Спасе / спаси нас. (По молитвам Богородицы, Спаситель, спаси нас.)

Стих 2: Воскликните Господеви вся земля, / пойте же имени Его, дадите славу хвале Его. (Воскликните Господу, вся земля, воспойте же имени Его, воздайте славу хвалою Ему!) 

Припев.

Стих 3: Рцыте Богу: коль страшна дела Твоя, / во множестве силы Твоея солжут Тебе врази Твои. (Скажите Богу: как страшны дела Твои! По множеству силы Твоей покорятся Тебе враги Твои.)

Припев.

Стих 4: Вся земля да поклонится Тебе, / и поет Тебе, да поет же имени Твоему Вышний. (Вся земля да поклонится Тебе и да поет Тебе, да поет же имени Твоему, Всевышний!)

Припев.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу,

и ныне и присно и во веки веков. Аминь.

 

Припев:  Молитвами Богородицы, Спасе / спаси нас.

2 антифон

Стих 1: Боже ущедри ны / и благослови ны. (Боже, наполни нас Твоими щедротами и благослови нас.)

Припев: Спаси ны, Сыне Божий, воскресый из мертвых, / поющия Ти: Аллилуиа. (Спаси нас, Сын Божий, воскресший из мертвых, поющих Тебе: аллилуиа.)

Стих 2: Боже, ущедри ны, и благослови ны, / просвети лице Твое на ны, и помилуй ны. (Боже, наполни нас щедротами Троими и благослови нас, яви нам свет лица Твоего и помилуй нас.)

Припев.

Стих 3: Да познаем на земли путь Твой, / во всех языцех спасение Твое. (Чтобы познали на земле путь Твой, во всех племенах – спасение Твоё.)

Припев.

Стих 4: Да исповедятся Тебе людие Боже, / да исповедятся Тебе людие вси. (Да прославят Тебя народы, Боже, да прославят Тебя народы все.)

Припев.

3 антифон

Стих 1: Да воскреснет Бог, / и расточатся врази Его. (Да восстанет Бог и рассеются враги Его.)

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

Христос воскрес из мертвых, уничтожив смерть поправ и тем, кто в гробницах, жизнь даровав.

Стих 2: Да воскреснет Бог, и расточатся врази Его, / и да бежат от лица Его ненавидящии Его. (Да восстанет Бог и рассеются враги Его, и да бегут от лица Его ненавидящие Его.)

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

Христос воскрес из мертвых, уничтожив смертию смерть и тем, кто в гробницах, жизнь даровав.

Стих 3: Яко исчезает дым, да исчезнут, / яко тает воск от лица огня. (Как исчезает дым, да исчезнут, как тает воск пред лицом огня.)

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

Христос воскрес из мертвых, уничтожив смертию смерть и тем, кто в гробницах, жизнь даровав.

Стих 4: Тако да погибнут грешницы от лица Божия, / а праведницы да возвеселятся, да возрадуются пред Богом. (Так да погибнут грешники от лица Божия, а праведники да возвеселятся, да возрадуются пред Богом.)

Христос воскресе из мертвых, / смертию смерть поправ / и сущим во гробех живот даровав.

Христос воскрес из мертвых, уничтожив смертию смерть и тем, кто в гробницах, жизнь даровав.

Вместо пения Трисвятой песни

исполняется стих из послания

апостола Павла к Галатам (3 глава, стих 27):

Елицы во Христа крестистеся, / во Христа облекостеся: аллилуиа.

Все вы, во Христа крестившиеся, во Христа облеклись. Аллилуия.

Пасхальное апостольское чтение

Первое убо слово сотворих о всех, о Феофиле, яже начат Иисус творити же и учити. Даже до дне, воньже, заповедав Апостолом Духом Святым, ихже избра, вознесеся. Пред нимиже и постави Себе жива по страдании Своем, во мнозех [истинных] знамениих, деньми четыредесятьми являяся им, и глаголя яже о Царствии Божии: С нимиже и ядый, повеле им от Иерусалима не отлучатися, но ждати обетования Отча, еже слышасте от Мене: яко Иоанн убо крестил есть водою, вы же имате креститися Духом Святым, не по мнозех сих днех. Они же убо сошедшеся, вопрошаху Его, глаголюще: Господи, аще в лето сие устрояеши царствие Израилево? Рече же к ним: несть ваше разумети времена и лета, яже Отец положи во Своей власти: Но приимете силу, нашедшу Святому Духу на вы, и будете Ми свидетели во Иерусалиме же и во всей Иудеи и Самарии, и даже до последних земли.

 

Первую книгу написал я к тебе, Феофил о всём, что с самого начала делал и чему учил Иисус, до того дня, когда Он был вознесён, дав Духом Святым повеления Апостолам, которых Он избрал, которым Он и показал Себя живым, по страдании Своём, со многими доказательствами, сорок дней являясь им и говоря о Царстве Божием. И за трапезою Он повелел им не отлучаться из Иерусалима, но ждать обещанного Отцом, «о чём вы слышали от Меня. Ибо Иоанн крестил водою, вы же будете крещены Духом Святым, по истечении немногих этих дней». Итак, собравшись вместе, они спрашивали Его: «Господи, не в это ли время восстанавливаешь Ты Царство Израилю?» И Он сказал им: «Не вам знать времена и сроки, которые Отец установил Своею властью. Но вы примете силу, когда найдет Святой Дух на вас, и вы будете Моими свидетелями и в Иерусалиме, и во всей Иудее и Самарии, и до предела земли».

(Книга Деяний Апостольских 1:1-8)

Пасхальное Евангелие

В начале бе Слово, и Слово бе к Богу, и Бог бе Слово. Сей бе искони к Богу. Вся Тем быша, и без Него ничтоже бысть, еже бысть. В Том живот бе, и живот бе свет человеком. И свет во тьме светится, и тьма его не объят. Бысть человек послан от Бога, имя ему Иоанн. Сей прииде во свидетельство, да свидетельствует о Свете, да вси веру имут Ему. Не бе той свет, но да свидетельствует о Свете. Бе Свет истинный, Иже просвещает всякаго человека грядущаго в мир. В мире бе, и мир Тем бысть, и мир Его не позна. Во своя прииде, и свои Его не прияша. Елицы же прияша Его, даде им область чадом Божиим быти, верующим во имя Его. Иже не от крове, ни от похоти плотския, ни от похоти мужеския, но от Бога родишася. И Слово плоть бысть, и вселися в ны, и видехом славу Его, славу яко Единороднаго от Отца, исполнь благодати и истины. Иоанн свидетельствует о Нем и воззва, глаголя: Сей бе, Егоже рех, Иже по мне Грядый, предо мною бысть, яко первее мене бе. И от исполнения Его мы вси прияхом, и благодать воз благодать: Яко закон Моисеом дан бысть, благодать же и истина Иисус Христом бысть.

 

В начале было Слово, и Слово было у Бога, и Слово было Бог. Оно было в начале у Бога. Все чрез Него начало быть, и без Него ничто не начало быть, что начало быть. В Нем была жизнь, и жизнь была свет человеков. И свет во тьме светит, и тьма не объяла его. Был человек, посланный от Бога; имя ему Иоанн. Он пришел для свидетельства, чтобы свидетельствовать о Свете, дабы все уверовали чрез него. Он не был свет, но был послан, чтобы свидетельствовать о Свете. Был Свет истинный, Который просвещает всякого человека, приходящего в мир. В мире был, и мир чрез Него начал быть, и мир Его не познал. Пришел к своим, и свои Его не приняли. А тем, которые приняли Его, верующим во имя Его, дал власть быть чадами Божиими, которые ни от крови, ни от хотения плоти, ни от хотения мужа, но от Бога родились. И Слово стало плотию, и обитало с нами, полное благодати и истины; и мы видели славу Его, славу, как Единородного от Отца. Иоанн свидетельствует о Нем и, восклицая, говорит: Сей был Тот, о Котором я сказал, что Идущий за мною стал впереди меня, потому что был прежде меня. И от полноты Его все мы приняли и благодать на благодать, ибо закон дан чрез Моисея; благодать же и истина произошли чрез Иисуса Христа.

(См. Евангелие от Иоанна 1:1-17)

Вместо «Достойно Есть»» поется:

Ангел вопияше Благодатней: / Чистая Дево, радуйся! / И паки реку: радуйся! / Твой Сын воскресе / тридневен от гроба, / и мертвыя воздвигнувый: / людие, веселитеся.

Ангел возглашал Благодатной: «Чистая Дева, радуйся! И снова скажу: Радуйся! Твой Сын воскрес в третий день из гроба, и мертвых воскресил». Люди, торжествуйте!

Светися, светися, / новый Иерусалиме: / слава бо Господня / на тебе возсия. / Ликуй ныне / и веселися, Сионе. / Ты же, Чистая, красуйся, Богородице, / о востании Рождества Твоего.

Светись, светись, новый Иерусалим, ибо слава Господня над тобою взошла! Ликуй ныне и красуйся, Сион! Ты же радуйся, Чистая Богородица, о воскресении Рожденного Тобой.

Лента новостей